Friday 25 March 2016

FIFA



Kertas putih yang megah dihiasi dakwat-dakwat huruf berwarna hitam itu aku renung kosong. Mindaku mengimbas kembali pertemuanku dengan majikanku,Encik Shaari yang berlangsung pada petang tadi.
     “Ada apa encik panggil saya?”Aku bertanya tatkala memasuki biliknya.
     “Duduk dulu. Awak ada satu tugasan penting perlu dilaksanakan. Saya mahu awak baca surat ini dahulu.”Encik Shaari mengunjukkan sepucuk surat bersampul putih dan aku menyambutnya.
     “tetapi encik,masih ada banyak lagi tugasan yang perlu saya selesaikan di sini."
     “tak boleh,Sara. Awak perlu selesaikan tugasan ini dulu. Jangan risau,tugasan-tugasan awak yang belum siap saya akan suruh Kartina buat.”Sebuah keluhan kesal terhambur di celah-celah bibirku. Ah,kali ini aku terpaksa berhijrah ke tempat orang lagi. Dapatkah aku menyesuaikan diri di sana nanti? Aku yakin orang-orang yang bertugas bersama-sama aku nanti lebih terbuka mindanya dan lebih bijak daripadaku.
“sibuknya dia berkemas. Kali ini ke mana pula?”Fatiha,kawan serumahku menyapa tatkala aku melipat pakaian dan meletakkan ke dalam sebuah bagasi.
“Afrika Selatan. Aku terpaksa menguruskan pengiklanan syarikat maxis di sana sempena Piala Dunia FIFA ini.”
“wah,bagusnya. Nanti di sana kau bolehlah tengok Piala Dunia FIFA secara langsung. Boleh bertemu dengan pemain-pemain bola sepak pula tu. Syoknya.”Fatiha terjerit kegirangan. Kelakuannya itu lebih teruja berbanding denganku. Seperti dia pula yang boleh pergi ke sana sedangkan aku sehingga sekarang masih bermuram.

                                                      *****************************

Awan lewat pagi itu berarak begitu tenang,tetapi diriku tidak setenang itu. Aku gugup mengenangkan suasana kerjaku bersama-sama teman dari lain-lain negara nanti. Sejurus sahaja tiba tiba dari lapangan terbang,aku terus menuju ke arah sebuah kafe untuk mengisi perutku yang masih tidak menyentuh sarapan pagi. Setibanya di kaunter pesanan kafe tersebut,aku terus memesan segelas polisterin kopi dan sebungkus wafel,makanan kegemaranku.
“Miss, I want an omelette.”Seorang lelaki di sebelahku melaung pesanan makanannya kepada pelayan wanita tersebut
.“do you want to eat here or packing?”tanya pelayan itu.
“packing,please.”Aku berkalih memandang wajah lelaki itu. Seperti aku pernah mengenali lelaki ini. Ketinggian dan susuk tubuh badannya tidak ubah seperti bekas pemain bola sepak pasukan Argentina,iaitu Diego Maradona.
“hi,”lelaki itu menyapaku.
     Aku membalas sapaannya tetapi tidak sempat berbual apabila makananku sampai terlebih dahulu. Aku lalu meminta diri dan terus berlalu menaiki sebuah teksi menuju ke sebuah hotel yang telah ditetapkan untuk aku menginap sepanjang berada di sini.Apabila hari berganjak ke pukul 2.00 petang,barulah aku bertolak ke syarikat maxis untuk bekerjasama menyiapkan tugasan yang diberikan. Aku tidak tahu mengapa aku dipilih untuk turut terlibat dalam hal ini,tetapi yang pasti sebanyak sepuluh orang dipilih dari sepulh buah Negara yang bekerja dengan syarikat telekomunikasi maxis.Di sana,aku sempat berkenalan denganDiego,Francisco,Julia,Fiona, Go Eun Lae dan Jon Tae Sae yang berasal dari Mexico,Sepanyol,Jerman, Korea Selatan dan Korea Utara. Ketua kumpulan kami,iaitu George Lawkins mula membentangkan satu-persatu perancangan yang telah dirangka. Kali ini,dua orang pemain bola sepak dari England dan Argentina akan menjadi model bagi iklan Piala Dunia FIFA 2010.
“hi,guys.”Dua orang lelaki bersusuk tubuh sasa dan tegap memasuki bilik mesyuarat itu.
     Semua yang berada di bilik itu memandang mereka berdua. Dan aku yang berada di situ dapat mengecam wajah salah seorang lelaki tersebut. Benar,lelaki itulah yang aku bertemu pagi tadi ketika di kafe. Tetapi,betulkah dia pemain bola? Ya,badannya tegap, memang sesuai kalau dia itu pemain bola sepak.
“guys,this is Lampard from England and this is Lionel Messi from Argentina. They are who I meant.”
    Oh,sudah aku duga. Lionel Messi. Memang benarlah dia salah seorang anak buah Diego Maradona. Semasa menjalankan sesi fotografi, Lionel Messi sempat mengambil peluang berbual denganku sebentar oleh kerana aku sedang sibuk merangka idea untuk memantapkan lagi iklan. Dia kurang fasih berbahasa Inggeris tetapi masih boleh bercakap dalam bahasa itu dan memahami percakapanku.Kami mengambil masa hamper dua bulan untuk menyiapkan iklan. Proses memilih idea yang sesuai,menyunting,merangka gambar,menyesuaikan tona warna dan mempromosi iklan telah membuatkan aku mengenali sedikit sebanyak latar belakang pemain bola sepak terkenal itu. Malah,dia seringkali mengajak aku keluar makan bersama dengan kawan-kawannya dua bulan ini tetapi kerapkali juga aku menolak pelawaannya. Aku berasa amat senang bekerjasama dengannya selama lapan jam sehari.
“Sara,can you teach me how to speak in Malay?”Aku terkejut demi mendengar pertanyaannya itu.
      Namun,aku terima juga untuk mengajarnya bercakap dalam bahasa Melayu hari demi hari. Daripada menyebut dan mengeja perkataan-perkataan mudah,dia akhirnya boleh bercakap dalam bahasa itu walaupun masih bernada pelat dan kurang jelas. Hari demi hari,hubungan kami semakin erat,banyak masa kami luangkan bersama ketika berada di pejabat maxis.Suatu hari,Lionel Messi masuk dan menyapaku ketika berada di dalam bilik pejabat.
“hai,Sara. Apa khabar? Awak sibuk?”Aku tercengang demi mendengar sapaan itu.
    Ya Allah, aku telah berhasil mengajarnya bercakap dalam bahasa Melayu dalam masa hanya satu bulan. Hampir tiada langsung nada pelatnya kali ini.
“terima kasih kerana sudi mengajar saya bercakap dalam bahasa awak,Sara.”ujar Lionel Messi seraya tersenyum.
    Aku membalas ucapan terima kasihnya lalu meluangkan masa,berbual dan bergelak ketawa bersama-samanya di dalam bilik pejabat itu. Kerana itu, keakraban kami sering disalah erti oleh rakan-rakanwakil syarikat maxis dari Negara-negara lain. Oleh itu, usikan-usikan nakal sentiasa kedengaran pada setiap hari.Suatu hari,aku bersiar-siar di sekitar kawasan Cape Town yang majoritinya diduduki para penduduk berbangsa Jerman. Malah,kota ini juga pernah dijajah dan diperintah oleh orang Jerman,suatu ketika dahulu. Dalam leka menikmati keindahan kota tersebut,tiba-tiba pandanganku tertancap ke arah dua batang tubuh sepasang manusia yang sedang berpelukan di hadapan sebuah kedai aneka cenderamata. Tajam sekali pandanganku ditujah pada tubuh lelaki itu,lelaki yang amat rapat denganku selama tiga bulan ini. Tidak sanggup rasanya untuk aku terus menyaksikan pelukan asmaranya bersama-sama perempuan lain. Lantas,aku berpaling dan beredar tanpa lelaki itu sedar.

                                                              ****************************************

Piala Dunia FIFA sudah bermula pada hari ini. Lionel Messi datang ke bilik pejabatku. Seperti biasa,aku akan melayan segala ocehan, jenakanya dan bergelak tawa bersama-samanya. Namun begitu,aku menjadi bertambah hairan tatkala dia bertanya kepadaku perihal Islam. Tanpa sebarang prasangka,aku menjawab pertanyaannya.“tiada sebarang paksaan untuk kita memeluk Islam. Cuma, dalam hati perlu ada iman dan takwa yang cukup agar kita tidak tersasar dari jalan yang benar.”balasku serba ringkas.Dia hanya mengelukan lidahnya. Selepas hari itu,kami tidak lagi meluangkan masa bersama-sama pada siang hari. Dia dan pasukan Argentina perlu berlatih untuk melawan pasukan Nigeria,Korea Selatan dan Greece nanti. Tetapi, malam masih ada. Hamper setiap malam dia akan mengajakku pergi ke padang bola sepak dan di situlah dia bermain bola sepak sambil meluahkan rasa hati serta menceritakan kehidupan bersama-sama kekasihnya.
  “I met her at the restaurant to talk about our relationship. After FIFA World Cup end, she wants to break off. I’m very frustrated with her because she is a playgirl.”luah lelaki itu suatu hari.
    Aku menghamburkan keluhan perlahan.entah mengapa aku berasa sangat lega mendengar penjelasan lelaki itu. Memang benarlah perempuan itu kekasih Lionel Messi,seperti sangkaanku selama ini.
“Sara,do you want to join us to watch the FIFA World Cup match? Argentina versus South Korea today.”pelawa Diego suatu hari ketika berada di pantry.
“it’s okay, I just want to watch it at the television. I will be there at the quarter final match.”
“oh,no. Go Eun Lae also can’t go,there is one more ticket we had bought. Please, Sara.”rayu Francisco pula.Aku akur juga akhirnya. Ketika berada di stadium itu, aku turut sama bersorak sambil meniup vuvuzela yang bunyinya boleh membingitkan telinga.     Aku,Francisco,Diego,Julia,Fiona dan Jon Tae Sae mengambil tempat duduk di bahagian hadapan. Kerana itulah, Lionel Messi dapat mengecam kami dari jauh ketika pasukannya sedang beraksi.Bermula saat itu, aku terus mengikut Diego,Francisco,Julia,Fiona dan Jon Tae Sae ke setiap perlawanan yang melibatkan pasukan Argentina. Pasukan dari Negara itu Berjaya meraih sebanyak empat gol ketika bertemu dengan Korea Selatan. Manakala, mereka Berjaya menjaringkan dua gol ketika berlawan dengan Greece. Ianya merupakan satu pencapaian baik bagiku dan aku berbangga dengan Lionel Messi walaupun lelaki itu masih tidak dapat menjaringkan gol tersendirinya.“peluang masih ada,Leo. Awak tidak harus menyerah kalah.”Aku cuba memulihkan kekecewaan dari mendung wajahnya pada suatu malam ketika berada di padang bola sepak. Nyata sugulnya tidak berpanjangan apabila dia mendengar nasihat demi nasihat daripadaku. Pada saat itu,dia cuba mengingat segala nasihatku lalu dijadikan dorongan. Tanpa sedar,telah banyak kisah kami kongsi bersama dan semua itu telah berlalu ditelan arus masa.Berkat usaha dan kegigihan mereka, pasukan Argentina akhirnya berjaya melayakkan Negara mereka ke pusingan suku akhir Piala Dunia FIFA 2010. Aku turut berada di stadium Green Point untuk memberi sokongan dan semangat kepada mereka,terutamanya Lionel Messi. Perlawanan di antara dua buah Negara itu berjalan dengan lancar. Namun, kelancaran dua buah Negara berentap tidak begitu memuaskan pihak penyokong Argentina apabila Jerman berjaya meraih sebanyak empat gol manakala Argentina pula… Aku mengeluh kesal dan tidak percaya bahawa Argentina tidak mendapat sebarang jaringan gol.Selepas tamat perlawanan, aku melihat dari jauh wajah Lionel Messi yang dihurungi sugul dan tepu dengan rasa kecewa. Aku mampir kepadanya lalu menegur. Tetapi teguran aku itu hanyalah ibarat sehelai kertas kotor yang dicarik-carikkan lalu dibiarkan berterbangan di dada langit. Lelaki itu tidak mengendahkan sapaanku. Aku pulang ke hotel dalam kehampaan.Aku berjalan menjejaki dada padang bola sepak itu. Penglihatanku jelas tertangkap kelibat sesusuk tubuh manusia yang separa daripadanya disimbahi cahaya lampu sorot di tengah padang itu. Lelaki itu sedang khusyuk menendang bola yang sejak tadi tidak berjaya dimasukkan ke dalam jaring gol.
“malam sudah larut. Why you don’t go back,Leo?”Aku perlahan-lahan menghampiri Lionel Messi dengan begitu tenang. Ketika berada di sebelahnya,aku dapat membaca segala kesulitan dan kekecewaan yang dihadapi melalui paras kacak lelaki itu.
“I want to release my tension. Biarkan saja saya di sini.”
“saya faham awak kecewa,Leo. Tetapi awak juga harus terima hakikat bahawa perjalanan pasukan awak kali ini sampai di sini sahaja.”ujarku perlahan.
“tak! Awak tak faham,Sara! My country can’t play at the semi-final and I never can shoot even one goal at this game! I want to be FIFA World Cup champion! Then,I can’t pay for my sick father’s treatment and I came from a poor family! I had frustrated by a girl just now! You don’t know how is my feeling!”tengking Lionel Messi kuat.Sebutir manik putih beralun perlahan meredahi lekuk-lekuk paras wajah Lionel Messi. Hatinya sebati dipalit pilu dan hiba ketika ini.
“You don’t understand how is my feeling,Sara! I’m  useless! I believe you'll leave me because I’m useless! Let me alone here, Sara! Don’t you come to me again!”marah lelaki itu lagi lalu menendang keras bola sepak ke arah pintu gol,namun,masih tidak masuk.
    Sedu-sedan lelaki itu mulai mengisi ruang padang itu.Kali ini, lelaki itu lebih lebat melimpahkan air mata berbanding tadi. Lelaki itu tunduk,melutut ke arah lantai padang yang dipenuhi rumput yang sudah rapi dipotong.Aku tersentak dek kemarahan yang dihamburkan lelaki itu terhadapku. Hatiku semerta ditusuk sembilu di kala itu. Tubir mataku mulai dibanjiri kaca yang bakal pecah pada bila-bila masa sahaja.
“Leo….”
“I said go away from here!”jerkah Lionel Messi.Air mata yang berkaca-kaca serentak terhempas,pecah berderai pada kedua-dua belah pipiku.
    Hatiku bak ditikam sebilah belati yang tajam meruncing,melimpahkan sebanyak-banyak darah di hati lalu,aku membawa diri yang lara bersama-sama hati yang musnah dikerjakan dan pulang ke hotel penginapanku.                         
                                                         **************************************

Aku memandang polos ke arah sekeping tiket yang sedang aku pegang. Kejadian antara aku dengan Lionel Messi semalam masih melekat pada pita mindaku. Malah, kerana lelaki itu aku bertindak untuk bertolak pulang awal ke Malaysia pada pagi ini. Aku sudah memaklumkan hal ini kepada Fatiha yang setia menungguku di rumah.Dalam khusyuk melayan perasaan,tiba-tiba seluruh bangunan Lapangan Terbang Cape Town itu bergema dengan suara operator yang mengesahkan bahawa penerbangan ke Malaysia akan berlepas dalam masa 15 minit lagi. Lalu,aku berdiri dan menarik bagasi yang pada dengan pakaian-pakaianku. Selamat tinggal,Cape Town. Selamat tinggal, ‘Bandar cinta’. Kenangan-kenangan bersama sama Lionel Messi akan tetap kukuh selamanya di ingatanku.Sebaik sahaja melepasi pemeriksaan bagasi,pemeriksaan diri dan menyemak tiket,aku berjalan memasuki dalam perut kapal terbang tersebut. Aku telah tempat di bahagian ekor belakang kapal terbag,iaitu bahagian yang lazimnya ditempah oleh golongan yang berkedudukan serdahana.Selepas melabuhkan duduk,kapal terbang itu mula bergerak perlahan-lahan. Aku lantas memasang i-Pod yang mengandungi lagu-lagu terini pada telingaku. Sebentar kemudian,aku berpaling memandang ke luar tingkap kapal terbang itu. Saat itu mulutku terngaga dan mataku pula terbuntang. Kelihatan Lionel Messi sedang berlari-lari di sebelah kapal terbang sambil malambai-lambaikan tangan kepadaku. Ya Allah,kenapa dia menngekoriku sehingga ke sini? Namun,lambaian dan lariannya itu tidak mampu menukarkan rajukku kepada rasa kasihan terhadapnya kala itu. Lalu, aku mengalihkan pandangan dan membiarkan lelaki itu mengejarku sehabis tenaganya.Tekadku kini hanyalah mahu pulang ke Malaysia dan mengabadikan lelaki itu sebagai kenangan terindah dalam hidupku.

Karya oleh:NURFATIHA YAHYA
Fatihanur93@yahoo.com
Kemaman,Terengganu. Malaysia.

                                                                  ****************************************

Lionel Messi segera menghabiskan pembacaannya sehingga ke ayat yang terakhir. Dia tidak menyangka kisah benarnya bersama-sama Sara di Afrika Selatan diabadikan dalam bentuk cerpen di dalam laman facebook. Malah,dia yakin bahawa cerpen ini telah disebarkan ke seluruh dunia secara online. Ya Tuhan,baru kini dia mengetahui perasaannya yang sebenar terhadap gadis itu setelah hamper satu bulan diri masing-masing tidak saling menghubungi. Rindu yang pada mulanya nipis kini semakin tebal bertapak di lubuk hati. Dia harus mencari jalan untuk bersemuka dengan gadis itu. Dia harus berusaha bagi memburu sebuah kemaafan.Hanya satu cara sahaja yang perlu lelaki itu lakukan. Dia harus segera menempah tiket kapal terbang untuk ke Malaysia. Dia perlu mendengar segala-galanya daripada bibir Sara sendiri. Lionel Messi segera pergi setelah bajunya selesai diletakkan ke dalam bagasi. Dia harus tiba di Malaysia secepat yang mungkin.

                                                                             **********************************

Lelaki itu berjalan meronda-ronda hampir segenap ruang dalam pusat membeli-belah Mesra Mall,yang sentiasa sesak dengan manusia-manusia yang sibuk membeli-belah. Dia cuba mencari-cari kelibat Sara jika gadis tersebut berada di situ. Lelaki itu sudah berjaya menjejaki rumah Sara tetapi diberitahu oleh Fatiha bahawa gadis itu keluar ke Mesra Mall tatkala dia sampai di rumah gadis itu tadi.Sedang Lionel Messi berjalan-jalan,tiba-tiba matanya tertancap ke arah dalam Kedai Buku Popular. Entah mengapa,mindanya mengasak-asak supaya dia segera masuk ke dalam perut kedai itu.
    Lelaki itu terus meredah satu-persatu rak-rak buku yang menempatkan buku-buku seperti majalah,buku resipi,jurnal,novel seram,komik dan…apabila Mhu melintasi bahagian rak ayng menempatkan novel-novel cinta,langkah kakinya tiba-tiba terhenti. Dari jauh terpacul batang tubuh seorang gadis yang bertudung litup sedang leka membaca sinopsis novel bertajuk ‘CINTA KAU DAN AKU’.Lionel Messi bergerak perlahan menghampiri gadis itu.
 “Siti Sara?”
    Aku berpaling demi mendengar namaku dipanggil. Aku terkejut. Di sisiku berdirinya seorang lelaki yang bernama Lionel Messi,lelaki yang pernah mencuri hati wanitaku ini.
“Leo?”
    Kami saling bertatapan untuk lama ketikanya. Secebis senyuman gembira terukir pada bibir kami.Cinta yang berputik kini ranum dan berbuah melebat. Rindu yang erat terikat kini terlerai daripada hati. Sayang sepasang sahabat menjadi kasih sepasang kekasih.Inilah dia FIFA yang sebenar,Fantasi Ilham FAtiha yang benar.


No comments:

Post a Comment